Nepal is een prachtig land, met een fantastisch landschap en mooie mensen. Op de meeste plaatsen is de lucht er schoon. Maar een grote uitzondering is de Kathmandu valley. Kathmandu schijnt de zevende stad( andere bronnen zeggen de derde) op de ranglijst van vervuilde steden te zijn. De stad ligt in een vallei omringt door bergen waardoor alle vervuiling boven de stad blijft hangen. De bevolking van Kathmandu neemt sterk toe en daarmee ook de hoeveelheden gemotoriseerd verkeer. De auto’s worden vaak slecht onderhouden en waarschijnlijk is ook de benzine van mindere kwaliteit wat resulteert in grote zwarte roetwolken die de auto’s en bussen achterlaten.
Verder is men op veel plekken aan het werk, de ringweg wordt enorm verbreed en dat resulteert nu in grote stuivende zandvlaktes. Maar ook op andere plekken wordt de weg verbreed, waarbij het lang duurt voordat er een verharding wordt aangebracht. In de droge tijd veroorzaakt het verkeer dan een enorme stof overlast. Terwijl het in de natte tijd een en al modder wordt. Ook wordt in de hele stad een nieuwe waterleiding aangelegd, soms ook nieuwe riolering. En ook daarbij wordt de verharding pas veel later hersteld en blijft de er stof opwaaien. Het heeft al tijden niet of nauwelijks geregend dus alles is erg droog en stuift daardoor nog meer. Soms worden de wegen daarom ’s morgens nat gemaakt om het stuiven tegen te gaan. Helaas wordt daarbij soms weer zoveel water gebruikt dat de weg uit modderpoelen gaat bestaan. Als je langs de straten fietst, zie je overal mensen het zand en het stof van hun stoepje af vegen, op de weg. Dat wordt er in de loop van de dag weer heen gewaaid, zodat ze de volgende dag weer opnieuw kunnen beginnen.
Sinds een paar maanden is er in Kathmandu geen loadshedding meer (dat wil zeggen dat er nu constant elektriciteit is). Daardoor hoeven de diesel aggregaten niet meer te draaien. Dat scheelt iets in de luchtvervuiling. Maar het stof van de wegen wordt alleen maar erger.
Een andere hoofdoorzaak is de enorme corruptie. Ambtenaren houden vergunningen tegen als aannemers geen steekpenningen betalen. Aannemers doen eerst het werk dat het meeste oplevert en maken werk niet af. En er is een slechte afstemming tussen diensten. Zodat een pas vernieuwde weg weer wordt opengebroken omdat er nog een waterleiding in moet. Zulke dingen gebeuren ook in Nederland, maar niet op zo’n grote schaal als hier. Voorlopig zitten we nog wel in de vuile lucht.
Het is op de foto’s die jullie bij dit bericht hebben geplaatst wel heel duidelijk te zien dat de lucht erg vies is. Dat zullen jullie zelf dan ook wel ervaren als je de was buiten hangt en natuurlijk vooral als je op de fiets zit. Het lijkt me dat je dan niet de optimale snelheid kunt halen, dan wanneer je dezelfde inspanning verricht op dezelfde hoogte, maar dan in schone lucht.